Objem jako vejce a geometrie slepicí
Tento text je se věnuje úvaze o objemu a geometrii v architektuře i o jejich společné aplikaci na konkrétním příkladu Göteborg Bathing culture.
Objem a geometrie se ovlivňují. Geometrie dává objemu
tvar, hranice a konečně i smysl. Bez geometrie by často nebylo k ničemu o
objemu vůbec mluvit. Informace, že prostor má nějaký objem totiž nic neříká o
použitelnosti tohoto místa. Stejně tak omezíme – li se na popis prostoru tím,
že uvedeme, že prostor je ohraničen čtvercem, resp. krychlí, neřekne nám to o
něm ve výsledku naprosto nic. Takový prostor totiž stejně tak může být komorou,
tanečním sálem nebo třeba přednáškovou síní. Geometrie svazuje objem a objem
svým způsobem dává geometrii život, protože jakkoli je objem (prostor) vymezen
geometrií, je to nakonec právě ten samý objem, který svou přítomností dává
život geometrii, protože geometrie by v našem kontextu bez objemu
neexistovala. Je to jako ona dětská hádanka, jenže na místo slepic a vajec je
zde řeč o objemu a geometrii: byl první objem nebo geometrie?
Toto téma bych tu mohl převracet tam a zpět ještě dlouho, a
ve výsledku by z toho nic nového nevzešlo. Co jsem se nyní snažil podat je
můj dojem, že zkrátka nemá smysl popisovat geometrii a objem odděleně. Rád bych
se tedy věnoval těmto dvěma charakteristikám na příkladě mně zadané stavby,
resp. sauně, Göteborg Bathing culture ve švédském Göteborgu.
Myslím si, že na této stavbě jsou dvě dominantní charakteristiky, které jsou na první pohled viditelné. Prvním znakem je paradoxně totální nepravidelnost budovy sauny. Forma je rozházená tak moc, že se obávám, že ani při bližším zkoumání z podrobnějších plánů sauny (z veřejně dostupných zdrojů jsem podrobnější plány než ty uvedené v tomto článku nebyl s to najít, a samotné architektonické studio Raumlabor se mnou nebylo ochotno elektronicky komunikovat) bych nedošel k nějakým přirozeným a jistým závěrům. Stěny jsou řazeny chaoticky, ale i to má snad své odůvodnění. Sauna z každého pohledu vypadá jinak a z každého pohledu vypadá zajímavě. Vypadá jaksi neotesaně, nepřirozeně, čímž zřejmě zapadá do svého kontextu, který jsem popisoval ve svém dřívějším příspěvku. Zároveň sauna svým tvarem přitahuje pozornost a to, opět v souvislosti s kontextem, je cílem tohoto místa. Sauna chce budit pozornost, chce, aby ji člověk viděl pokaždé jinak,b stejně, jako i místo, do kterého je vsazena, chce, aby na něj bylo pohlíženo i jinak, než jako na nezajímavou a průmyslem zdiskreditovanou část města. Nepravidelnost tedy přitahuje pozornost. Nutí nás objekt déle zkoumat, těkat po něm očima, a to je zřejmě cílem této nepravidelné konstrukce.
Architektura však není pouze k nezúčastněnému sledování. Není pouze k tomu, abychom ji považovali za zajímavou. Musí být rovněž funkční, příjemná a použitelná. Chaos je však ve výsledku velmi rušivý, člověku nepřirozený a tíživý. Jakkoli tedy může být naším záměrem vytvořit chaos, k tomu, aby místo neztratilo svou kvalitu, jej musíme nějakým způsobem usměrnit, vytvořit uživateli nějaké pevné body, kterým, na rozdíl od všudypřítomného chaosu, rozumí, a kterých se v tom zběsilém moři nepravidelností může chytnout. To se zde děje myslím nejvíce třemi způsoby.
Prvním a možná nejméně nápadným způsobem je užití
čtvercových oken. Druhým je čtvercový sokl o straně asi pěti metrů, na kterém
je nepravidelná hmota objektu vsazena, a třetím je přísná linie spojující saunu
s břehem. Čtverec je tvar myslím ryze pravidelný. Má hned několik os
souměrnosti a pro člověka je snadno pochopitelný. Je jednoduchý a jasný. Proto
jeho přítomnost v takovéto budově je myslím poměrně zásadním bodem, neboť,
jak již bylo řečeno, člověk má uprostřed chaosu potřebu se o něco pochopitelného
opřít. Přímé molo o délce cca 15 metrů má kromě toho myslím ještě další úlohy,
a těmi jsou osa symetrie, vzdálenost a čas. Ačkoli je budova nesymetrická,
myslím, že naznačení existence takové osy prostřednictvím velmi dlouhé linie je
pro člověka uklidňující. Vzdálenost nám oddělí objekt od břehu – saunu od
města. V souladu s konceptem vysune saunu nad vodní hladinu přístavu
a oddělí tak odpočinek od shonu a práce. Čas, který potřebujeme
k překonání této vzdálenosti nám zase umožní se na onen odpočinek
připravit. Doslova nás donutí nespěchat a délka mola tak zaručí skutečně klidný
průběh naší relaxace. To podporuje také skutečnost, že v budově sauny se
nachází pouze sauna samotná. Záchody, sprchy či šatny jsou z uvedených
důvodů umístěny do zázemí na břehu přístavu.
hodně textu, málo obrázků... :(
OdpovědětVymazatš